Let op: de wachttijd is helaas opgelopen tot augustus/september

Direct aanmelden!

30 mei 2023

Inslaapproblemen bij (drukke) kinderen

Veel kinderen hebben wel eens moeite om in slaap te vallen, maar bij sommige kinderen is dit een terugkerend probleem. Inslaapproblemen kunnen tot gevolg hebben dat kinderen slaap tekortkomen, prikkelbaar zijn, zich moeilijk kunnen concentreren of niet lekker in hun vel zitten. Bovendien hebben slaapproblemen bij kinderen vaak een negatieve invloed op de interactie tussen ouders en kind en op de gemoedstoestand van ouders. Want zeg nou zelf; hoe energiek en geduldig voel jij je als het slapengaan bij je kind lang duurt?

Gelukkig zijn er manieren om je kind te helpen bij het inslapen. Laten we beginnen bij een aantal tips die voor alle kinderen van belang zijn:

  • Regelmaat is de basis van een goedwerkende biologische klok. Bied je kind een duidelijke dagstructuur met zoveel mogelijk vaste tijden. Denk hierbij aan vaste tijden voor het opstaan, naar school gaan, eten en slaapritueel.
  • Zorg voor voldoende beweging en buiten zijn gedurende de dag.
  • Laat je kind zich een uur voor het slapengaan bezighouden met rustige activiteiten zoals tekenen, lezen, muziek luisteren of een rustig spelletje. Vermijd dit uur drukke stoeipartijen, moeilijke gesprekken, schermen, etc.
  • Hanteer een vast slaapritueel van ongeveer 20-30 minuten. Lees als afsluiting voor.
  • Zorg voor een comfortabele, rustige en donkere slaapkamer, met eventueel een nachtlampje.

Sommige kinderen hebben veel moeite om tot rust te komen voor het slapengaan. Heeft jouw kind rond het slapengaan nog veel bewegingsdrang? Of heeft hij of zij zo’n ‘vol hoofd’ dat inslapen niet lukt? De volgende tips kunnen hierbij helpen:

  • Een warme douche of bad kan helpen te ontspannen. Zorg dat handelingen als tandenpoetsen al gedaan zijn zodat je kind direct het bed in kan.
  • Vraag je kind naar wat er in zijn/haar hoofd zit en laat hem/haar over de dag vertellen. Een SmoeltjesSchrift of Slaapklets kan helpen om de dag af te sluiten. Bij oudere kinderen kan het helpen om zorgen van zich af te laten schrijven. Laat dit bij voorkeur eerder op de dag doen en sluit het slaapritueel positief af.
  • Ontspanningsoefeningen kunnen enorm helpen om het hoofd en lijf tot rust te brengen. Er zijn diverse geleide ademhalings-/ontspanningsoefeningen voor kinderen te vinden via Google/YouTube. Een leuk boek met CD is Stilzitten als een kikker van Eline Snel.
  • Sommige kinderen vinden het prettig om gemasseerd of gekriebeld te worden door ouders.
  • Sommige kinderen hebben baat bij een verzwaringsdeken of slaaptunnel. Dit kan een geborgen en comfortabel gevoel geven. Lees ook ons blog Verzwaringsdeken, een terechte hype?
  • Tot slot: straal als ouders vertrouwen uit dat je kind lekker zal kunnen slapen.

Merken jullie als ouders dat de slaapproblemen blijven bestaan of dat het niet lukt om patronen te doorbreken? Onze orthopedagogen/kinderpsychologen denken graag mee over wat jullie kind en gezin nodig heeft. Deze blog is geschreven door Eline Schuurmans Msc / Orthopedagoog-psycholoog

delen? graag!   

Blogs die je ook interessant zult vinden

Doe-het-zelf-knop Upload verwijzing