
DIAGNOSTIEK
ONDERZOEK
DIAGNOSTIEK
ONDERZOEK
Wanneer er vragen ontstaan over de ontwikkeling van een kind kan onderzoek helpend zijn. Het breed in kaart brengen van de ontwikkeling kan richting en duidelijkheid geven voor aanpak en/of behandeling. Middels (diagnostisch) onderzoek wordt geprobeerd om de vraag “wat is er aan de hand?” te beantwoorden. Tijdens onderzoek houden wij onze professionele blik breed. Dat wil zeggen dat wij de gehele unieke ontwikkeling onder de loep nemen. Het doel is om vervolgens met elkaar te komen tot een gedeelde visie op wat er allemaal meespeelt in het functioneren van het kind. Het is mogelijk dat hier een diagnose uit naar voren komt. Hier staren wij ons niet blind op, onze blik blijft breed en dynamisch. Vanuit het onderzoek ontstaan er handvatten een aanknopingspunten voor verdere behandeling. Wij zien onderzoek dan ook vaak als een ‘startpunt’ en niet zozeer als ‘einddoel’.
WAT VOOR SOORT ONDERZOEK?
- Screenend onderzoek
- Breder diagnostisch onderzoek
- Intelligentie onderzoek middels WISC-V of WPPSI-III
Screenend onderzoek wordt veelal ingezet om te bekijken of er aanleiding is om breder onderzoek te doen. We werken hierdoor ‘getrapt’ en doen hierdoor wat écht nodig is. In breder onderzoek worden alle facetten binnen het diagnostische proces doorlopen. In sommige situaties is het voldoende om de intelligentie te meten. Soms kunnen klachten verklaard worden uit een uitzonderlijke hoge (hoogbegaafdheid) of juiste lagere intelligentie.

