
DIAGNOSTIEK
ONDERZOEK
DIAGNOSTIEK
ONDERZOEK
Wanneer er vragen ontstaan over de ontwikkeling van een kind kan onderzoek helpend zijn. Het in kaart brengen van de ontwikkeling kan richting en duidelijkheid geven voor aanpak en/of behandeling. Middels (handelingsgericht) onderzoek wordt geprobeerd om de vragen “wat is er aan de hand?” en ''wat is er nodig?'' te beantwoorden. Tijdens onderzoek houden wij onze professionele blik breed. Dat wil zeggen dat wij de gehele unieke ontwikkeling onder de loep nemen. Het doel is om vervolgens met elkaar te komen tot een gedeelde visie op wat er allemaal meespeelt in het functioneren van het kind. Wij zien onderzoek als een ‘startpunt’ en niet zozeer als ‘einddoel’. Het moet echt iets waardevols opleveren waar je als ouder en kind mee verder kunt.
Wij stellen pas een diagnose (bijvoorbeeld ADHD of autisme) wanneer dit het kind meer voordelen dan nadelen biedt. Een diagnose kan natuurlijk helpend zijn maar ook juist belemmerend werken. Wij zijn van mening dat een goede voorlichting aan ouders hierover op zijn plek is. Dit doen wij aan de hand van de brochure waarin de voor- en nadelen van een diagnose wordt toegelicht. U leest de brochure HIER. Tijdens de intakefase wordt aan de hand van de brochure met u bekeken welke vorm van onderzoek passend is.

