KIND EN JEUGD
BEHANDELING
- Thuis aan de slag
- Systeembehandeling
- Groepsbehandeling
- EMDR behandeling
- Psychomotorische en bokstherapie
- Cognitieve gedragstherapie
MET ELKAAR
SYSTEEMBEHANDELING
Systeembehandeling is een vorm van therapie waarbij niet alleen naar één kind wordt gekeken, maar naar de relaties en interacties tussen de gezinsleden. In deze therapie gaan we er vanuit dat problemen vaak ontstaan of beïnvloed worden door de manier waarop mensen met elkaar omgaan, zoals in een gezin, relatie, of andere sociale groep. De therapeut helpt iedereen in dat systeem (bijvoorbeeld een familie) beter met elkaar te praten, te begrijpen wat er speelt, en samen te zoeken naar oplossingen. Het doel is om de onderlinge relaties te verbeteren en daarmee ook de problemen van het individu op te lossen. De systeemtherapie kan in de vorm van gesprekken maar ook in de vorm van familieopstellingen in onze gymzaal.
ambulant / in de thuissituatie
ouderbegeleiding
Onze ambulante professionals helpen kinderen, jongeren en gezinnen thuis met hun hulpvraag. Dit kan gaan over dingen zoals boosheid, verdriet, angsten, of juist uitdagingen op school. In plaats van dat het kind en ouders naar onze praktijk gaat, komt de behandelaar naar huis toe. Hierdoor wordt de hulp in de directe omgeving van het kind geboden waardoor de hulpvraag zo goed mogelijk in de eigen context kan worden behandeld. De professional praat met het kind maar ook met de ouders en soms ook de broertjes of zusjes om te begrijpen wat er aan de hand is. Samen doen ze oefeningen of leren ze nieuwe manieren om met lastige gevoelens of situaties om te gaan. Ambulante hulpvragen kunnen heel divers zijn, maar ze hebben allemaal te maken met moeilijkheden die invloed hebben op het dagelijkse leven van het kind en zijn omgeving.
EMDR behandeling
EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing. Het is een behandeling om traumatische of ingrijpende ervaringen te verwerken, bijvoorbeeld een (verkeers)ongeluk, een overval, medische handelingen/situaties en pesterijen. Bij EMDR worden traumatische herinneringen eerst geactiveerd en dan gecombineerd met een afleidende taak zoals oogbewegingen. Zo wordt de informatieverwerking in de hersenen gestimuleerd. We bieden EMDR ook voor pre-verbaal trauma.
Alvorens er gestart wordt met EMDR zal dit met u overlegd worden. Tevens krijgt u eerst meer uitleg over de methode en zal u of uw kind hierop voorbereid worden. Naast EMDR voor kind & jeugd zetten wij deze methode ook in voor 'new moms' met trauma rondom de geboorte van hun kind. Onze collega Carolien Hooijmans heeft een blog geschreven over 'wat is EMDR'. Deze lees je hier.
DENKEN, VOELEN, DOEN!
COGNITIEVE
GEDRAGSTHERAPIE
Cognitieve gedragstherapie (CGT) leert kinderen anders tegen problematische situaties aan te kijken en er hierdoor anders mee om te gaan. Cognitieve gedragstherapie gaat er van uit dat klachten beïnvloed en in stand gehouden worden door hoe je DENKT en hoe je DOET. Door het onderzoeken, bespreken en veranderen van dat gedrag en die gedachten nemen de psychische klachten af. Tijdens de behandeling werkt het kind actief met de behandelaar samen om tot een verbetering van je klachten te komen. Wij vinden het daarbij belangrijk om de ouder te betrekken bij de therapie, er wordt daarom bij start een duidelijk plan opgesteld. De professional zal vragen aan ouders om op sommige momenten aan te sluiten bij een sessie. Als ouders krijg je ook tips en oefeningen mee, zodat je weet hoe je als ouder je kind positief kunt aanmoedigen en kunt ondersteunen.
Hechting en ouder-kind interactie
THERAPLAY en nika
Theraplay en NIKA versterkt het gedrag van het kind en zijn/haar emotionele welzijn door de ouder-kind relatie te versterken. NIKA is een kortdurende interventie, waarbij wordt gewerkt met videofeedback, psycho-educatie en huiswerkopdrachten. De ouder leert
bij het kind aan te sluiten en zowel de emoties als het gedrag van het kind te reguleren.
De Theraplay professional begeleidt ouder en kind juist door middel van speelse en grappige spelletjes, uitdagende ontwikkelingsgerichte activiteiten en zachte, verzorgende activiteiten. Door op deze manier met elkaar bezig te zijn, ontstaat een betrokkenheid die de ouder helpt om het gedrag van het kind te reguleren en aan het kind zijn/haar liefde, plezier en betrouwbaarheid te uiten. Het helpt het kind om zich veilig te voelen. Ouders leren anders kijken naar hun kind, zoals deze is in relatie naar de professional. Zij krijgen meer zicht op het emotionele functioneren van hun kind en krijgen direct praktische handvaten door kijken maar vooral door doen om goed bij hun kind aan te sluiten/af te stemmen.
MET EN VAN ELKAAR LEREN
GROEPStherapie
Wij bieden naast hulp thuis en op de praktijk ook behandeling in groepsvorm. Elk kwartaal starten er een aantal groepen. Denk bijvoorbeeld aan de behandeling: 'reguleren kun je leren'. Dit is een groepsbehandeling voor kinderen (tussen de 8-12 jaar) die het lastig vinden emoties te reguleren. Ook start de oudertraining 'pareltjes in de dop' ieder kwartaal. In deze oudertraining worden de eigenschappen van prikkelgevoelige, temperamentvolle kinderen behandeld. Onderwerpen zoals prikkelverwerking, maken van verbinding, omgaan met veranderingen en hoe om te gaan met emoties/boosheid komen aan bod. Elk kwartaal start er ook een sociale vaardigheidsgroep en de 'blij met mij' groep, waarbij je werkt aan zelfvertrouwen. Kijk HIER naar de acutele agenda.
DOEN EN ERVAREN - BEWEGING
PSYCHOMOTORISCHE- EN BOKSTHERAPIE
Psychomotorische Therapie (PMT) is een therapievorm waarin bewegen centraal staat. Binnen de PMT wordt gebruik gemaakt van bewegingsvormen, zoals sportieve spellen, boksen, samenwerkingsopdrachten en spelvormen. Door het doen van bewegingsactiviteiten doen kinderen ervaringen op die je kunnen helpen bij het herkennen van gevoelens, gedachten en gedrag. Vervoglens kun je in de activiteiten oefenen met nieuwe manieren om met deze gevoelens en gedachten om te gaan, zodat een kind weer lekkerder in zijn of haar vel komt te zitten.
PMT IS BEDOELD VOOR KINDEREN DIE worstelen HEBBEN MET:
- Het omgaan met boosheid en spanning
- Het eerst nadenken en dan doen (beheersen van impulsen en aanleren van oplossingsvaardigheden)
- Het samenspelen met andere kinderen (ontwikkelen sociale vaardigheden)
- Het vertrouwen in eigen kunnen en mogelijkheden
- Het positief ervaren van zichzelf
- Het maken van contact
- Het omgaan met eigen grenzen en die van anderen
PRIKKELGEVOELIGHEID
SENSORISCH INTEGRATIE THERAPIE
In de SI-therapie probeert de professional eerst helder te krijgen hoe en voor welke prikkel het kind gevoelig is. Aan de hand van die informatie wordt een plan gemaakt waarbij zintuigelijk overgevoelige kinderen in een veilige en voorspelbare omgeving uitgedaagd worden om de prikkels waar ze overgevoelig voor zijn te leren verdragen waarna ze leren waarnemen. Als kinderen ondergevoelig zijn voor prikkels dan wordt hen geleerd om deze te leren herkennen en verdragen waar mogelijk. De therapie ervaringen worden besproken met de ouders. Samen wordt gekeken hoe ouders thuis hun kind kunnen helpen de prikkelverwerking in balans te houden.